۲۰ اسفند ۹۱ ، ۲۰:۵۷
جوایز کیفیت
بسم الله الرحمن الرحیم
معرفی سه جایزه کیفیت
- جایزه های کیفیت:
- هدف:
- افزایش آگاهی نسبت به کیفیت، تی کیو ام
- ترغیب به انجام خودارزیابی های سیستماتیک براساس معیارهای تعیین شده
- تشریک مساعی در موضوعات غیرتجاری بین سازمانها
- تشویق سازمانها به انتشار اطلاعات مربوط به کارگیری موفقیت آمیز راهبردهای کیفیت و منافع آنها
- تشویق سازمانها به آگاهی از ضرورت های دستیابی به سرآمدی در کیفیت و به کارگیری موفقیت آمیز کیفیت
- تشویق سازمانها به استفاده از مدیریت کیفیت برای بهبود فرایندها
- انواع
- جایزه های بین المللی:مقیاس جهانی
- جایزه های ملی
- جایزه های منطقه ای
- جایزه های گروه های تجاری یا انجمن های تخصصی
- جایزه های شرکت ها
- مدلها
- دمینگ
- بالدریج: پررنگ بودن بحث ارزش ها و مفاهیم محوری قبل از معرفی معیارهای ارزیابی
- ای اف کیو ام: تاکید بر نتیجه، مناسب برای ایران، پررنگ بودن بحث ارزش ها و مفاهیم محوری قبل از معرفی معیارهای ارزیابی
- مقایسه سه مدل:
- مدل دمینگ پایه اصلی مدلهای تعالی و مطرح کننده اصلی ایده های اولیه در این مورد است
- بالدریج و ای اف کیو ام به تدریج در حال همگرا شدن هستند
- نگاه مدل دمینگ بیشتر به فرایندهای درون سازمان است و توجه آن به نتایج سازمان محدود است. تمرکز جایزه دمینگ بر فرایندهاست و به خروجی ها توجه کمی دارد
- در مدل دمینگ نگاه سیستماتیک به سازمان ضعیف است
- ساختار بیشتر مدلهای تعالی عملکرد تا حدود زیادی ساخت یافته است به این معنا که ابتدا مفاهیم و ارزش های محوری در آنها مطرح می شود سپس معیارهای اصلی و فرعی معرفی می شوند که مفاهیم و ارزش های محوری را پوشش می دهند و آنها را قابل لمس و ارزیابی می کنند.
- فرایند ارزیابی مدل دمینگ تا حدود زیادی غیرساخت یافته است امتیازدهی تا حدود زیادی به قضاوت های فردی ارزیابان وابسته است
- منبع: کتاب خلاصه استراتژی توسعه صنعتی کشور(آقای نیلی و همکاران)
۹۱/۱۲/۲۰
چطوری کریم آقا؟؟